Almansa Sánchez, J. (2011). Arqueología para todos los públicos. Hacia una definición de la Arqueología pública "a la española". ArqueoWeb: Revista sobre Arqueología en internet, 13(1), 6.
Aquesta ha sigut la primera classe de
Gestió i difusió de l'arqueologia a la que he assistit. Dins l’aula hem tractat
el tema "Què és l'arqueologia pública?" després d'haver llegit
l'article d’Almansa Sánchez que surt mencionat al principi de l’entrada.
D'aquesta classe m’ha semblat molt
interessant aprendre que hi ha dos percepcions de què és l'arqueologia pública a
Europa: una al nord, i una altra molt diferent al sud. Es veu que hi ha un gran
contrast degut a les lleis que cada regió va heretar de l’antiguitat.
A Europa del sud tenim el dret romà, que
especifica que el subsòl pertany a l'Estat, i que només la superfície del
territori pot tenir propietari. Aleshores, si el propietari d'una terra es
troba material arqueològic, no pot intervenir i s'ho ha de comunicar a l'Estat.
Aquest s'apropiarà del que hi hagi i s'encarregarà del seu tractament.
Per altra banda, a Europa del nord es va
heretar el dret germànic, on consta que el propietari d'un territori posseeix
aquella parcel·la fins al centre de la Terra. En aquest cas, si un propietari
es troba material arqueològic al seu subsòl, pot sostreure'l sense cap mena de
problema.
Es veu que aquesta diferència en la
legislació és deguda a que a la zona nord no hi ha construccions monumentals,
com ara amfiteatres, circs, fòrums, etc., contràriament al sud, on que sí que
n'hi ha.
Al llarg de la classe també va sorgir la
pregunta de com pot l’arqueologia millorar la vida de les persones, com pot fer
la medicina o la ciència. La resposta va ser, més o menys: “fer que l’entorn
passi a formar part de la vida de les persones. Les persones han de sentir que
allò és important per ells”. Això em dóna a entendre que, si un poble es sent molt unit a un determinat jaciment, la figura de l’arqueòleg
és important perquè els ajuda a saber-ne més i a unir-los amb el seu
passat.
Pareix senzill, però com pot un arqueòleg
suscitar aquell sentiment tan personal dins els individus? Em pareix una missió
difícil d’acomplir quan les lleis a Espanya són tan restrictives en relació amb
la participació de la gent en les excavacions arqueològiques. Per aquest motiu,
m’agradaria aprendre molt més sobre aquest tema, i poder trobar-ne una solució
per poder fer que la gent s’involucri amb els jaciments que té més a prop.
Per concloure aquesta entrada, m’agradaria
parlar-ne un poc sobre una de les idees que s’han tractat a la sessió: l’aparició
de l’arqueologia al temari educatiu a l’ensenyament obligatori. Parlant amb les
meves companyes de classe, hem coincidit en què durant tota la nostra educació,
com a molt ha aparegut l’arqueologia com a disciplina en quatre fulles als
llibres d’història. Ens agradaria reivindicar que sortís més per ensenyar als
nois que la història no només està reconstruïda gràcies a les fonts escrites, sinó
que també es pot saber moltíssim gràcies a l’estudi de les restes materials d’una
societat.
![]() |
Túmul funerari de Tsukinowa, Japó. La seva excavació és un bon exemple de com fer arqueologia pública. Fotografia de Seiichi |
No hay comentarios:
Publicar un comentario