Folgado, J.A et al.. (2016). "Eventos turísticos basados en ambientaciones y recreaciones históricas. Un anàlisis en Extremadura." International Journal of Scientific Management Tourism 2.3: 81-97.
En
la sessió d’avui hem acabat de reflexionar sobre el patrimoni cultural. Hem
descobert que hi ha dos tipus de patrimoni: el turístic i el local. La qüestió
de quin era més important conservar va sorgir de seguida. La resposta té molta
relació amb l’arqueologia pública: si des de petits s’educa als locals sobre la
importància del seu patrimoni, acaben vinculats amb ell i aprenen a valorar la
seva conservació i preservació. En canvi, un turista que visiti patrimoni
turístic anirà perquè és molt conegut, no per que es senti vinculat amb ell.
Un
altre tipus de patrimoni que no vàrem veure a classe és el patrimoni personal.
Segons Timothy (2014, 34-35), la seva finalitat és intentar que una persona
connecti amb el seu passat ancestral, vinculant-la amb les seves arrels i avantpassats.
Per aconseguir-ho no és tan fàcil com anar a veure un monument, sinó que es
duen a terme accions com viatjar als països d’origen, fer recerques
genealògiques, menjar aliments locals, visitar família llunyana, participar en
reunions del teu clan, etc. Els visitants d’aquest tipus de patrimoni és gent
disconforme amb la tradicional forma de visitar el patrimoni turístic i local.
Són aquells que cerquen del patrimoni cultural un coneixement més profund i
personalment satisfactori.
Un
altre tema molt interessant que hem tractat ha sigut l’existència de diferents models
econòmics per viure de l’arqueologia i per finançar la investigació i la difusió
dels projectes arqueològics. M’ha resultat fonamental aprendre’ls per tots els
que estudiem arqueologia, ja que encara que ens encanti el que fem, no podem
viure de l’aire. Un bon exemple seria la fira de Jorvik, capaç de crear un
interès per la divulgació històrica a través de l’oci. No obstant això, té
molts detractors que critiquen fins a quin punt és ètic que Jorvik entri en el
negoci de l’oci, comercialitzant així el passat.
Amb
la polèmica de la fira de Jorvik em va sorgir una pregunta similar. Normalment
el patrimoni cultural té problemes de finançament per la seva conservació i
difusió. Així que una bona idea seria, per exemple, que una empresa privada, a
canvi de fer publicitat de la seva marca o producte, financés un museu o una
fira. Però fins a quin punt aquest acord seria ètic? No s’acabaria convertint
la cultura en un producte? Una solució seria que les empreses que financessin
aquests events culturals estiguessin relacionats amb la cultura. Però segons
les estadístiques, aquestes són les que menys o mai aporten i participen en
subvencions o finançaments. Crec que és per aquest motiu que han sorgit tants
models econòmics diferents (com fires medievals, viatges culturals, rutes
temàtiques, creació de merchandising pels museus, o participar en excavacions
pagant) per poder seguir invertint en investigació arqueològica.
![]() |
Recreació del treball d'un escultor a la Fira Medieval d'Eivissa al 2011. |
![]() |
Recreació del treball d'un ferrer a la Fira Medieval d'Eivissa al 2011. |
FONTS:
Timothy, D. J.
(2014). Contemporary cultural heritage
and tourism: Development issues and emerging trends. Public Archaeology, 13
(1-3), 30-47.
No hay comentarios:
Publicar un comentario