29/10/16

CLASSE 6 - La imatge de l'arqueologia

Ruiz Zapatero, G. (2009). La divulgación arqueológica: las ideologías ocultas. Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad de Granada, 19, 11-36.

En la darrera sessió hem tractat quins rols atribueix el cine, la literatura i els videojocs a la disciplina arqueològica i al propi arqueòleg. Hem pogut conèixer que la tradicional visió que s’ha adjudicat a l’exercici de l’arqueologia de successos misteriosos, d’aventures, d’exotisme i d’anar a la recerca d’un tresor, prové ja des del segle XVIII amb les campanyes de Napoleó a Egipte. Per exemple, les pel·lícules d’Indiana Jones on es veu que va a la recerca d’un tresor per espoliar-lo, és un bon reflex del comportament ètic en l’arqueologia d’aquests segles.
I és que aquesta visió s’ha perpetuat al llarg dels anys, quedant fora de totes les representacions la part de recerca arqueològica que es fa, per exemple, als laboratoris després d’una excavació, o la de difusió de la recerca per donar-la a conèixer a tothom.

Crec que s’ha d’incentivar més als mitjans d’entreteniment una projecció realista de l’arqueologia, sobre tot en el tema de l’espoli, que ha sigut un dels problemes més grans que ha sofert al llarg dels segles. Està bé crear una ficció sobre la disciplina, però es deuria crear una conscienciació sobre les males pràctiques que es duen a terme per a que la gent es doni compte de les grans dificultats que pateixen els arqueòlegs i del mal que ocasionen a la pròpia història local al cometre’s aquest tipus de delictes.

Llegint un dels capítols del llibre Prehistòria i cinema he pogut reflexionar sobre la visió que s’ha atribuït a la dona prehistòrica en el món del cinema. A les pel·lícules predomina una visió androcèntrica, etnocèntrica i sexista on es projecta una imatge de dona segons els cànons de bellesa ideals i els rols que tenien a una societat europea contemporània. No cal dir que aquesta visió no té cap rigor científic o documental, ja que sempre posen a les dones com a individus submisos als homes.

En definitiva, la societat ha construït i ha adjudicat comportaments tant a la figura de l’arqueòleg com al de la dona prehistòrica als mitjans de comunicació. Per pal·liar aquest problema hem de posar més èmfasi en la difusió arqueològica, conscienciant així als creadors de contingut a fer històries verídiques i no les versions distorsionades que legitimen la realitat en la que vivim.

Visió popular de l'arqueòleg prototip a causa de la influència de la pel·lícula d'Indiana Jones.
Autor: Erudito Mal per Ad Absurdum


FONTS:
Soler, Begoña (2012). "¿Eren així les dones de la prehistòria?". En Jardón, Paula; Pérez, Clara y Begoña Soler (Eds.), Prehistòria i cinema. Valencia: Museu de Prehistòria de València, 83-100.

No hay comentarios:

Publicar un comentario