19/11/16

CLASSE 7 - Museus i museografies arqueològiques

Izquierdo, I., López, C., & Prados, L. (2012). Exposición y género: El ejemplo de los museos de arqueología. Asensio, Pol, Asenjo & Castro (Eds.) (2012) SIAM. Series Iberoamericanas 4.
Hernández, M.A. & Lasheras, J.A. (2005). "Explicar o contar: la selección temática del discurso histórico en la musealización." III Congreso de musealización de yacimientos arqueológicos.
Introduir-nos al món del museu ha estat la missió duta a terme en la sèptima sessió d’aquesta assignatura. Hem estat veient la gran evolució que han sofert la majoria dels museus arqueològics, que han passat de ser grans edificis que contenien una gran quantitat d’objectes cridaners i descontextualitzats, a ser uns espais amb diverses funcionalitats (jaciment museïtzat, parc cultural...) que intenten mantenir una connexió amb la comunitat que els envolta i el seu patrimoni, incloent en el discurs narratiu a tot tipus de persona.

Per aconseguir tenir un museu de 10 s’ha de tenir en compte moltíssims factors relacionats amb el pla museològic. No és gens fàcil estructurar un museu de forma efectiva i adequada a tot tipus de públic. Sobretot penso que les estratègies de distribució de la informació que es vol difondre, l’òptim recorregut de la visita, i poder fer arribar la narració museística a tothom (nens, adults, discapacitats, etc), és un treball molt difícil de realitzar. Per aquest motiu m’agradaria aprofundir més en adquirir coneixements per poder dur a terme una bona museïtzació, perquè son tantes les coses en les que s’ha de pensar que satisfer les necessitats de cada individu em resulta un treball quasi impossible de fer.

Personalment opino que als museus s’hauria d’implementar més la interacció manipulativa i sistemes de realitat virtual. Hi ha detractors d’aquest últim sistema que opinen que la RV només mostra art hiperrealista d’edificis o reconstruccions immutables de nuclis de població, i que no expliquen la vida d’una comunitat concreta en un període precís (Pujol, 2004: 7). No obstant això, treballs com el que s’ha fet al Museu d’Història Natural de Berlin, on es pot veure gràcies a la RV com els dinosaures cobren vida davant el visitant, demostren que una visió en moviment pot ser molt més impressionant i didàctica que un objecte mort i inamovible, com pot ser una peça ceràmica. Amb les recreacions virtuals els arqueòlegs podem anar més enllà i incloure al públic en una experiència immersiva on es pot traslladar directament a un temps passat, observar i conèixer una societat pretèrita de forma directa. No s’han d’imaginar una societat a partir d’un text, sinó que viatgen allà directament. D’aquesta forma hom pot connectar millor amb la comunitat que està visitant que no pas amb l’explicació d’un text penjat a un plafó.
Dins els jaciments museïtzats, al ser la RV un recurs massa car de mantenir per les inclemències del temps i els actes de vandalisme, una proposta que puc llançar és incloure als plafons informatius uns codis (per exemple, els famosos QR) on, amb el mòbil o algun altre dispositiu, es pogués accedir a vídeos o elements de realitat augmentada (com la reconstrucció del jaciment, el tipus de gent que hi habitava, etc). D’aquesta manera no s’haurien d’introduir molts elements exògens per ensenyar moltes coses.

Giraffatitan. Exemple d'una bona execució de RV al Museu d'Història Natural de Berlin.

FONTS:
Pujol, Laia (2004). «Arqueologia, museus i realitat virtual». Digithum [article en línia]. UOC. Núm. 6. [Data de consulta: 19/11/2016]. ISSN 1575-2275

No hay comentarios:

Publicar un comentario